Cmentarz

Views: 33

 

Regulamin Katolickiego Cmentarza Parafii Nawiedzenia NMP w Woli Gułowskiej.

 Cmentarz jest miejscem spoczynku osób zmarłych, dlatego należy uszanować godność tego miejsca. Jest to również miejsce modlitwy, zadumy i ciszy. Wierni, których Bóg powołał do Siebie, oczekują w tym miejscu na dzień zmartwychwstania i potrzebują Bożego miłosierdzia, a także naszej wdzięcznej pamięci.

Regulamin ten, niech będzie pomocą jak właściwie i godnie zachować się i postępować w takich miejscach.

Rozdział 1 Przepisy ogólne;

  1. Właścicielem cmentarza jest Parafia Nawiedzenia NMP w Woli Gułowskiej 56; 21 – 481; której administratorem i gospodarzem jest każdorazowy proboszcz, ważnie mianowany przez ks. biskupa Ordynariusza.
  2. Wszelkie sprawy związane z administrowaniem i utrzymaniem cmentarza, oraz z wykonaniem pochówku i inne dotyczące funkcjonowania cmentarza, załatwiane są w Kancelarii parafialnej w godzinach jej urzędowania.
  3. Sprawy związane z liturgią pogrzebu w tym: ustalenie dnia pogrzebu, godziny mszy św. itp. należy załatwiać w godzinach otwarcia kancelarii parafialnej. Wola Gułowska 56
  4. Dla czynności kopania grobów, wykonania różnego rodzaju robót budowlanych, remontowych przy grobach, grobach murowanych, nagrobkach przewiduje się czas tylko w dni robocze.
  5. Administrator cmentarza, w szczególnych przypadkach, na wniosek osoby zainteresowanej, może ustalić inny indywidualny czas wykonania robót, niż to określono.

Rozdział 2 Przepisy porządkowe;

  1. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym, dbania o porządek i czystość na terenie całego cmentarza.
  2. Opiekunowie, dysponenci grobów, oraz miejsc objętych rezerwacją na miejsca grzebalne; winni dbać o należyty wygląd tych miejsc, wraz z otoczeniem, utrzymywać czystość, ład i porządek.
  3. Miejsca pod grób ziemny, grób murowany, zabudowane lub niezabudowane, objęte rezerwacją; winny być oznaczone przez ich dysponentów w sposób jednolity dla cmentarza ustalony przez Administratora cmentarza.

Do obowiązków Administratora cmentarza należy:

1) planowanie, organizowanie, wyznaczanie i wskazywanie miejsc grzebalnych, oraz nadzór nad prawidłową realizacją planu zagospodarowania cmentarza,

3) prowadzenie dokumentacji cmentarnej,

4) przyjmowanie trumny z ciałem zmarłego do pomieszczeń kaplicy,

5) egzekwowanie postanowień niniejszego regulaminu oraz stosownych przepisów prawa,

6) prowadzenie kaplicy pogrzebowej,

7) utrzymywanie porządku,

8) utrzymywanie we właściwym stanie sanitarnym, estetycznym i technicznym obiektów, urządzeń i terenu cmentarza,

9) pobór opłat i wydawanie stosownych zezwoleń,

Niedozwolone jest na terenie cmentarza:

1) zakłócanie ciszy, porządku i powagi miejsca,

2) deptanie po grobach,

3) spożywanie alkoholu i przebywanie osób w stanie nietrzeźwym,

4) palenie papierosów,

5) usuwanie i niszczenie zieleni i pojemników na śmieci,

6) wyrzucanie śmieci w miejscach do tego nie przeznaczonych,

7) wypalanie śmieci,

8) wprowadzanie psów i innych zwierząt,

9) jeżdżenie rowerem,

10) ustawianie ławek, ogrodzeń itp., sadzenie drzew i krzewów bez zezwolenia,

11) prowadzenia handlu, akwizycji, umieszczania reklam, ogłoszeń i rozkładania wizytówek,

12) wjeżdżanie pojazdami mechanicznymi bez uzgodnienia z zarządcą.

Uzgodnienie z Administratorem cmentarza wymagane jest w przypadku czynności:

1) wjazdu na teren cmentarza pojazdami z wyłączeniem wózków inwalidzkich,

2) kopania grobu,

3) robót budowlanych, remontowych, kamieniarskich, rozbiórkowych, itp.,

4) zagospodarowania otoczenia grobu w tym utwardzanie nawierzchni, montażu ławek, skrzyń, itp.,

5) robót rozbiórkowych, remontowych i konserwatorskich nagrobków, pomników, grobowców, kaplic grobowych mających wartość pamiątek historycznych i podlegających ochronie.

  • Osoby wjeżdżające na cmentarz zobowiązane są do zachowania szczególnej ostrożności oraz przestrzegania zasad poruszania się pojazdów określonych przez Administratora.

Rozdział 3 pochówki, gospodarka miejscami grzebalnymi, prawo do grobu;

  1. Miejsca grzebalne udostępniane są w kolejności w miarę ich odzyskiwania po grobach zlikwidowanych i ekshumacjach oraz w kwaterach powtórnego zagospodarowania i w kwaterach nowych zgodnie z planem zagospodarowania cmentarza i ładem przestrzennym.
  2. Na terenie cmentarza urządza się:

1) groby ziemne – przez co należy rozumieć dół w ziemi, do którego składa się trumnę z ciałem zmarłego lub urnę i zasypuje ziemią,

2) groby murowane – przez co należy rozumieć dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę z ciałem zmarłego,

3) groby rodzinne – przez co należy rozumieć grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien z ciałami zmarłych lub urn.

  1. Miejsce grzebalne winno być opłacone na okres 20 lat od daty jego udostępnienia lub użycia go do pochówku.
  2. Wskazanie miejsca grzebalnego do kopania grobu oraz sprawdzenie prawidłowości wykopania pozostaje w gestii Administratora cmentarza.

Do szczegółowych obowiązków Administratora w tym zakresie należy:

1) wskazanie miejsca na grób,

2) określenie typu grobu wg gabarytów zgodnie z zapotrzebowaniem osoby zamawiającej,

3) wyznaczenie na gruncie obrysu grobu zgodnie z jego typem,

4) wskazanie miejsca odkładu gruntu,

5) kontrola wykonywania wykopu z czuwaniem nad prawidłowym wykonaniem robót,

6) przeprowadzenie procedury protokolarnego odbioru wykonanego grobu i zamknięcia grobu,

7) wprowadzenie grobu do ksiąg cmentarnych, pobór opłat, wydanie dysponentowi grobu dokumentu potwierdzającego ujęcie grobu w księgach cmentarnych z nadaniem numeru i potwierdzenie opłaty.

Osoby i podmioty kopiące grób obowiązane są do:

1) przestrzegania przepisów bhp przy prowadzonych robotach,

2) zabezpieczenie rejonu prowadzenia robót przed dostępem osób przypadkowych,

3) kopania grobu w miejscu i w sposób wskazany przez zarządcę,

4) wykonania grobu zgodnie z określonymi przez zarządcę wymiarami,

5) wyłożenie miejsca odkładu gruntu z kopanego grobu folią lub innym materiałem zabezpieczającym przed zanieczyszczeniem,

6) uporządkowania miejsca prowadzenia robót wraz z terenem przyległym, po zakończeniu robót,

7) zgłoszenia u Administratora cmentarza odrębnie; faktu zakończenia kopania grobu i faktu zamknięcia grobu.

  1. Osoby i podmioty kopiące grób ponoszą odpowiedzialność za wszelkie ewentualne wypadki i szkody powstałe w związku z wykonywanymi robotami do czasu protokolarnego odbioru zamkniętego grobu.
  2. Kopanie grobu ziemnego i otwieranie grobowców może się odbywać tylko w dniu planowanego pogrzebu lub ekshumacji w godzinach określonych niniejszym regulaminem. W wyjątkowych sytuacjach Administrator cmentarza może uzgodnić termin kopania grobu w przeddzień planowanego pochówku.
  3. Organizacja i wykonanie pogrzebu pozostaje po stronie osoby uprawnionej do wykonania pochówku.
  4. Osoby lub podmioty świadczące usługę organizacji pogrzebu, zobowiązane są do przedłożenia upoważnienia od dysponenta grobu do wykonania tych czynności.

10.Organizatorzy pogrzebów zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa w zakresie oraz do postanowień niniejszego regulaminu.

11.Prawo do dysponowania grobem pozostaje po stronie osób zgodnie z regulacją przepisów prawa.

12.Użycie grobu do ponownego pochówku regulują przepisy prawa.

Rozdział 4 Opłaty;

  1. Na cmentarzu parafialnym stosuje się i pobiera opłaty, w tym między innymi za:

1) udostępnienie miejsca do wykonania grobu na okres 20 lat,

2) zachowanie istniejącego miejsca pochówku na kolejny okres 20 lat,

3) rezerwację miejsca grzebalnego,

4) korzystania z infrastruktury cmentarza w związku z budową grobu murowanego, nagrobka lub wjazdu w innych celach określonych niniejszym regulaminem.

 Rozdział 5 Świadczenie usług pogrzebowych i cmentarnych;

  1. Teren cmentarza dostępny jest dla wszystkich uprawnionych podmiotów funkcjonujących na rynku usług pogrzebowych i cmentarnych.
  2. Uprawniony wykonawca usług pogrzebowych i cmentarnych, który zamierza świadczyć usługi na terenie cmentarza, winien zawiadomić o tym Administratora cmentarza przedkładając w formie odpisu dokumenty potwierdzające wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego.
  3. Wykonawca usług pogrzebowych i cmentarnych zobowiązany jest do przestrzegania przepisów prawa w zakresie świadczonych usług oraz do złożenia u Administratora cmentarza pisemnego oświadczenia potwierdzającego fakt zapoznania się z niniejszym regulaminem.
  4. Administrator cmentarza prowadzi ewidencję podmiotów świadczących usługi pogrzebowe i cmentarne na terenie cmentarza.
  5. Usługi pogrzebowe świadczone na terenie cmentarza realizowane mogą być tylko na zlecenia dysponentów miejsc grzebalnych.
  6. Administrator cmentarza ma obowiązek sprawdzić czy osoba zlecająca świadczenie usług na terenie cmentarza ma uprawnienia do dysponowania miejscem grzebalnym

Rozdział 6 Prowadzenie prac budowlanych, remontowych, konserwatorskich;

  1. Niniejsza cześć regulaminu określa warunki wykonywania prac budowlanych i kamieniarskich zwanych dalej robotami na tym cmentarzu i zobowiązuje dysponentów miejsc grzebalnych oraz wszystkie inne osoby i podmioty zwane dalej wykonawcami do zapoznania się z tymi warunkami i ich przestrzegania.
  2. Roboty na terenie cmentarza mogą być wykonywane jedynie przez dysponentów miejsc grzebalnych, na zasadach określonych regulaminem, z zaznaczeniem, że dysponenci miejsc grzebalnych mogą wykonywać roboty we własnym zakresie lub zlecać wybranym przez siebie wykonawcom.
  3. Roboty polegające na budowie grobów murowanych, montażu lub demontażu nagrobków w całości lub w części, montażu płyt nagrobnych, zabudowie okładzin na istniejących grobach murowanych, zmianie nawierzchni miejsca grzebalnego, trwałej zabudowie ławek, skrzyń, itp. – wymagają uzgodnienia z Administratorem cmentarza na ich wykonywanie na terenie cmentarza.
  4. Uzgodnienie o którym mowa w rozdziale 6, pkt 3. nie jest wymagane w przypadku robót; innych kamieniarskich, konserwacyjnych, dekoracyjnych, renowacyjno – porządkowych, kucia liter, pod warunkiem wniesienia opłaty na wjazd – jeśli taki jest konieczny w związku z wymienionymi robotami.
  5. W przypadku, gdy roboty mogą być wykonywane na zlecenie dysponenta przez wybranego wykonawcę – o uzgodnienie o którym mowa w rozdziale 6, pkt 3., może wystąpić sam wykonawca.
  6. W zakres uzgodnienia wykonania robót na terenie cmentarza robót o których mowa w rozdziale 6, pkt 3., należy:

1) w przypadku powierzenia przez dysponenta miejsca grzebalnego wykonania robót wybranemu wykonawcy – pisemne oświadczenie dysponenta o powierzeniu wykonania robót określonemu wykonawcy lub oświadczenie wykonawcy o upoważnieniu go przez dysponenta miejsca grzebalnego do wykonania robót,

2) pisemne oświadczenie wykonawcy potwierdzające fakt zapoznania się z niniejszym regulamin,

3) przedłożenie przez wykonawcę robót szkicu nagrobka lub grobowca z wymiarowaniem, jeżeli przedmiotem robót ma być wybudowanie grobowca lub ustawienie nagrobka,

4) w przypadku innych robót, określenie przez wykonawcę ich rodzaju, zakres i wymiarowania,

5) sprawdzenie przez zarządcę cmentarza zgodności wymiarowania projektowanych obiektów z normatywami grobów, z planem zagospodarowania cmentarza i ładem przestrzennym.

  1. W przypadku, gdy demontaż i ponowny montaż istniejącego nagrobka wykonany jest bezpośrednio w celu dokonania pochówku w istniejącym grobie – uzgodnienie nie jest wymagane pod warunkiem wniesienia stosownych opłat, przy czym ponownego montażu nagrobka należy dokonać w terminie do 14 dni od daty wykonanego pochówku.
  2. Administrator cmentarza odmówi uzgodnienia o którym mowa w rozdziale 6, pkt 3. w przypadku miejsc grzebalnych nie opłaconych.
  3. Administrator cmentarza odmawia wyrażenia zgody na wykonanie robót wykonawcom, którzy uprzednio nienależycie wykonali roboty, a w szczególności nie wykonali ciążącego na wykonawcy obowiązku uprzątnięcia terenu po wykonaniu robót z wywozem odpadów – do czasu usunięcia nieprawidłowości lub zapłaty kosztów wykonania zastępczego.
  4. Administrator cmentarza wydaje wykonawcy pisemną zgodę na wykonanie robót o których mowa w rozdziale 6, pkt 3. określając rodzaj, wymiarowanie i termin wykonania robót oraz obowiązki wykonawcy w zakresie uprzątnięcia terenu, każdorazowo w odniesieniu do jednego ściśle określonego miejsca grzebalnego. W przypadku konieczności prowadzenia prac przy kilku miejscach grzebalnych – wymagane jest odrębne zezwolenie na roboty przy każdym z tych miejsc.
  5. Administrator cmentarza ma prawo żądania od wykonawcy okazania dokumentu uzgodnienia oraz prawo wglądu do pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z cmentarza celem kontroli wwożonych lub wywożonych rzeczy.
  6. Zakres robót nie może wykraczać poza granice miejsca grzebalnego.
  7. W przypadku naruszenia granic miejsca grzebalnego np. przez: nagrobek, utwardzenie nawierzchni, zabudowę ławkami, itp., Administrator cmentarza będzie żądał od dysponenta miejsca grzebalnego usunięcia nieprawidłowego stanu w określonym terminie, a w przypadku braku reakcji ze strony dysponenta – powierzenia wykonania zastępczego z obciążeniem kosztami zobowiązanego.
  8. Roboty należy prowadzić w sposób nie zakłócający funkcjonowania cmentarza, w szczególności by nie utrudniać korzystania z ciągów komunikacyjnych oraz w sposób eliminujący powstanie jakichkolwiek szkód i zniszczeń występujących w otoczeniu elementów wyposażenia i obiektów.
  9. W razie gdy w sąsiedztwie prowadzonych robót odprawiana jest liturgia pogrzebu, roboty należy wstrzymać na czas trwania ceremonii pogrzebu.
  10. Po zakończeniu robót prowadzący roboty zobowiązany jest do bezzwłocznego uprzątnięcia terenu z wywozem wszystkich materiałów i odpadów pozostałych po robotach; tak by wszelkie zabrudzenia i ewentualne uszkodzenia powstałe w wyniku robót, zostały usunięte lub naprawione.
  11. Wykonawca robót zobowiązany jest zgłosić u Administratora cmentarza ich zakończenie, w celu dokonania odbioru terenu prowadzonych robót i spisania na tę okoliczność protokołu odbioru.
  12. W przypadku braku uporządkowania terenu, Administrator cmentarza wzywa wykonawcę robót i dysponenta grobu do uprzątnięcia terenu w terminie siedmiu dni pod rygorem wykonania tych prac na koszt dysponenta grobu lub wykonawcy.
  13. Administrator cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez wykonawców osobom trzecim, w związku z realizowanymi przez nich robotami na terenie cmentarza.
  14. Dysponent grobu i wykonawca ponoszą solidarną odpowiedzialność za szkody wyrządzone w trakcie prac budowlanych i montażowych i nie dopełnienie obowiązku uprzątnięcia terenu po ich zakończeniu. W razie zwłoki w spełnieniu powyższych zobowiązań, zarządca ma prawo zlecić wykonanie robót osobom trzecim.

Rozdział 7 Segregacja odpadów;

Jeżeli to jest możliwe, to stosuj ekologiczną zasadę: „swoje śmieci zabieram ze sobą” i nie obciążam wspólnoty parafialnej kosztami ich utylizacji. „Bóg Zapłać”.

Odpady wytworzone na terenie cmentarza parafialnego w Turzystwie należy segregować w podziale na:

  1. odpady ulegające biodegradacji ( liście, gałęzie, kwiaty cięte oraz doniczkowe),
  2. szkło,
  3. odpady suche ( tworzywa sztuczne ).

Do pobrania: DANE DYSPONENTA GROBU